به گزارش راهبرد معاصر، بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد. بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از ریزش گسترده قیمت خودروهای پژو، تیبا، ساینا، سمند و کوییک در چند هفته اخیر است که نشان میدهد بازار همچنان روند رکود را در پیش گرفته است. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند امیدواری بازار به نتیجه مثبت مذاکرات وین، دلیل کاهش جزئی قیمتهاست و به نظر میرسد این رکود ادامه داشته باشد تا نتیجه قطعی از مذاکرات مشخص شود. از طرفی ابهامات واردات خودرو و بلاتکلیفیها در این خصوص همچنین مخالفت بانک مرکزی با وارادات خودرو هم در رکود قیمتها بی ثاثیر نبوده است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هم با صحه گذاشتن بر رکود در بازار خودرو در گفتگو با همشهری آنلاین میگوید: در ۸۰ روز اخیر قیمتها در بازار خودرو تقریبا از ثبات نسبی برخوردار است و از خرداد تا الان افزایش قیمتی نداشته ایم. حتی افزایش قیمت ارز هم در این مدت تاثیری در افزایش قیمت در بازار خودرو نداشت. قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه بیشتر کاهش یافته است برای مثال پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ نسبت به یک ماه پیش حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.
موتمنی ادامه میدهد: خودروهای پرفروشی مانند پژو پارس، سمند، ۲۰۶ تیپ دو که محصولات ایران خودرو هستند نیز در دو ماه اخیر تغییر قیمت محسوسی نداشته اند. اگر عرضه این خودروها زیاد بود قطعا مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک پاناروما ۱۴۰۱ ریزش قیمت زیادی را تجربه میکردند.
فعالان بازار میگویند این بلاتکلیفی است که سایه سنگین خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است و آن را همچنان در انتظار وقوع وقایعی که بتواند این بازار را کمی سر و سامان ببخشد نگه داشته است. حتی قرار گرفتن در تابستان هم که هر ساله به عنوان موتور محرک بازار خودرو عمل میکرد نیز نتوانسته این بازار را از خواب عمیق بیدار کند.
موتمنی علت اصلی رکود و گرانی را محدودیت عرضه در بازار خودرو عنوان میکند و میگوید: البته سایپا امسال با عرضه بیشتر محصولات خود موجب شد قیمت خودروهایی مانند کوییک و شاهین کاهش قیمت را در بازار تجربه کنند.
در دو ماه اخیر محصولات سایپا کاهش قیمت بیشتری به نسبت محصولات ایران خودرو در بازار داشته اند. انجام تعهدات شرکت سایپا در قبال خریداران و عرضه خودرو به بازار دلیل اصلی افت قیمت محصولات این کارخانه بوده است.
وی دلیل کاهش قیمت را حذف فرآیند قرعه کشی این خودروسازان نمیداند و عنوان میکند: اگر عرضه در بازار زیاد باشد و فاکتور فروش یک مدل خاص بیشتر شود قیمت آن خودرو در بازار شکسته میشود. به عنوان مثال روز اول عرضه ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۶۰۰ میلیون تومان فروش رفت حتی تا نیمه دوم تیرماه هم روی ۵۷۰ میلیون تومان ایستاد، اما امروز قیمت آن به زیر ۵۰۸ میلیون تومان ریزش کرده و با این قیمت خرید و فروش میشود. علت کاهش به این دلیل است که در مقطعی فاکتور فروش این محصول زیاد شد و اکنون، چون تقاضا برای خرید کم است قیمت آن ریزش کرده است.
پژو پانوراما ۲۰۷ اتومات ۱۴۰۱ با موتور جدید و بدون سقف شیشهای است که در بازار به دلیل فاکتور زیاد کاهش قیمت زیادی داشته و هم اکنون ۵۰۸ میلیون تومان قیمت گذاری میشود این در حالی که پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۱۴۰۰ با سقف شیشهای و موتور فابریک به دلیل محدودیت عرضه در بازار روی قیمت ۶۱۷ میلیون تومان ایستاده است.
با توجه به اینکه روند کاهشی یا افزایشی قیمت دلار همیشه روی بازارها تاثیرگذار بوده، اما با بررسی روند چند ماهه اخیر مشاهده میکنیم که بازار خودرو خیلی تحت تاثیر روند قیمتی دلار نبوده است. به عنوان مثال در نیمه خرداد افت قیمت در حالی بر بازار خودرو سایه انداخت که نرخ دلار در همان زمان روند افزایشی یا به عبارتی جهشی به خود گرفته بود، با این حال خودرو در بازار بی توجه به این عامل اثرگذار در بازار قیمت گذاری شد.
در هفتههای اخیر نیز، بازار خودرو با نوسانات بسیار جزئی همراه بوده، به طوری که حتی افزایش و کاهش نرخ ارز، تأثیر چندانی روی قیمتها نداشته است. موضوعی که موتمنی نیز بر آن تاکید میکند و میگوید: در این مدت قیمت ارز روی بازار خودرو تاثیر قابل توجهی نگذاشته است و بیشتر محدودیت عرضه است که موجب شده تا قیمت برخی محصولات همچنان روند کاهشی نداشته باشد.
به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو عرضه خودرو در بورس کالا میتواند اثرات عمیقی در کشف عادلانه قیمت، کاهش واسطه گری، افزایش شفافیت در بازار، ضابطهمند شدن و در نهایت خرسندی مصرف کننده نهایی از خرید در زمان مورد نیاز و بدون واسطه ایفا کند.
با تمام آثار مثبتی که شاید عرضه خودرو در بورس به دنبال خواهد داشت، اما رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران عرضه یکپارچه خودرو در سامانه خودرو و عرضه خودرو در بورس را راهکار موثری برای متعادل کردن قیمت در بازار نمیداند و میگوید: با بردن خودرو در بورس به اضافه شدن دلالها در بازار کمک میکنیم. مشکل ما عرضه خودرو است؛ اگر عرضه به اندازه کافی باشد نیازی نیست خودرو را به بورس ببریم. اگر شما به عنوان مشتری بدانید که خودرو پس از ۲۰ روز بعد از ثبت نام به شما تحویل داده خواهد شد به راحتی اقدام به ثبت نام میکنید. سوال این است خودرو در بورس با چه قیمتی به فروش خواهد رسید؟ به قیمت بازار؛ خب در اصل ماجرا چه فرقی میکند؟ فقط جای دلالها عوض میشود؛ لذا مشکل اساسی این است که عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر مشکل عرضه برطرف شود بحثهایی مانند قرعه کشی و رفتن به بورس منتفی خواهد شد.
ثبات نسبی بازار در ۸۰ روز اخیر موجب شده بیشتر مصرف کنندگان واقعی خریدار خودرو باشند. چونکه تقاضا برای خودرو کم است میبینیم که حتی با محدودیت عرضهای هم که هست قیمتها افزایش پیدا نکرده است.
موتمنی میگوید: دلالها و واسطه گران معمولا به دنبال کالایی میروند که عرضه شان محدود است و میدانند که شرکت آن کالای خاص را عرضه نمیکند لذا کاملا بر این امر آگاهی دارند که در صورت خرید آن خودروی خاص ضرر نمیکنند لذا روی آن کالا سرمایه گذاری میکنند. او کالایی که شرکت خودروساز به صورت یومیه فاکتور میکند، نمیخرد، چون میداند که قیمت آن در بازار ریزش خواهد کرد.
وی ادامه میدهد: هم اکنون۲۰۶ تیپ دو که صد درصد با قیمت مصوب اختلاف دارد در کل تهران کمتر فاکتور میشود. اگر از این خودرو فقط چند روز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد فاکتور شود قیمت حداقل روی کانال ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان میآید. اما اکنون قیمتش به علت کم فاکتور شدن ۳۰۲ میلیون تومان است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران میافزاید: اگر شما کل تهران را بگردید ۵ تا ۶ عدد ۲۰۶ تیپ ۲ برای فروش بیشتر نیست. امروز که قیمت ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۲ تومان است ۱۵۲ تومان با قیمت کارخانه فاصله دارد، اما اگر عرضه زیاد شود قطعا قیمتها شکسته میشود و فاصله قیمتی کاهش مییابد./ همشهری آنلاین